Introduction

The Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) aims at qualifying teachers-researchers capable of contributing to the production and dissemination of knowledge and its transformation in the field of Environmental Education in its multiple dimensions. Our major concern is the training of human resources in Environmental Education to all areas of knowledge. Currently, virtually all areas of knowledge developed at FURG have ties with Environmental Education, as already said above. The Program results from the creation of the Master’s Program, in 1994, and the Doctoral Program, in 2006. Based in an interdisciplinary perspective, the Program counts with the integration of teachers linked to different programs or course units that make up the new organizational structure of the Institution. It usually happens that teachers who work in different courses at the undergraduate level end up, as a consequence, showing an approach and a more critical incentive to students from different areas of knowledge that come to get involved in the area of Environmental Education. In parallel, this process results in the direct and indirect participation in activities developed and events promoted, and later they look at the Program (master’s and doctoral degrees) as an option for qualification at the graduate level. This movement of sensitization has been constituted in a positive trend in relation to our Graduate Program.

Dissertação - Camilla Helena Guimarães da Silva Rostas

Os catadores e a cadeia produtiva de reciclagem: uma análise no cenário capitalista

Autor: Camilla Helena Guimarães da Silva Rostas (Currículo Lattes)

Resumo

Esta dissertação revela o trabalho realizado com vistas à conclusão do mestrado em Educação Ambiental no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande. Propôs-se, a partir das observações emergentes da vivência em uma cooperativa de reciclagem, no município de Pelotas - RS, com base na atividade de catação de lixo, compreender a abordagem socioambiental da realidade dos indivíduos socialmente envolvidos no ambiente de catação e reciclagem, tendo como referência de análise os referenciais de Marx (2011b, 2017), Freire (1987, 2018), Loureiro (2007), Layrargues (2012), dentre outros. A pesquisa se configura como um estudo do tipo etnográfico, utilizando como metodologia o acompanhamento da rotina de trabalho dos sujeitos-catadores colaboradores da COOTAFRA, em Pelotas, RS. A coleta de dados aconteceu por meio de observação-participante e registro em caderno de campo. Pela natureza de abordagem e tratamento de dados, a pesquisa teve caráter qualitativo. Encontrou-se como resultado das análises que existem diversas formas dos sujeitos de encarar a sua realidade, estando condicionados à alienação e à precarização do seu trabalho. Observou-se também que quanto à educação e consciência ambiental, os mesmos se encontravam, em sua maioria, em uma visão pragmática.

TEXTO COMPLETO DA DISSERTAÇÃO

Palavras-chave: Catadores de materiais recicláveisEducação ambientalEtnografiaJustiça ambientalRelações de trabalho