Introduction

The Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) aims at qualifying teachers-researchers capable of contributing to the production and dissemination of knowledge and its transformation in the field of Environmental Education in its multiple dimensions. Our major concern is the training of human resources in Environmental Education to all areas of knowledge. Currently, virtually all areas of knowledge developed at FURG have ties with Environmental Education, as already said above. The Program results from the creation of the Master’s Program, in 1994, and the Doctoral Program, in 2006. Based in an interdisciplinary perspective, the Program counts with the integration of teachers linked to different programs or course units that make up the new organizational structure of the Institution. It usually happens that teachers who work in different courses at the undergraduate level end up, as a consequence, showing an approach and a more critical incentive to students from different areas of knowledge that come to get involved in the area of Environmental Education. In parallel, this process results in the direct and indirect participation in activities developed and events promoted, and later they look at the Program (master’s and doctoral degrees) as an option for qualification at the graduate level. This movement of sensitization has been constituted in a positive trend in relation to our Graduate Program.

Dissertação - Leonardo Leite da Cunha

Anarquismo e Educação Ambiental: contribuições a partir de Piotr Kropotkin, Murray Bookchin e da Pedagogia Libertária

Autor: Leonardo Leite da Cunha (Currículo Lattes)

Resumo

Nesta dissertação são abordadas questões referentes às possibilidades de contribuição dos aportes teóricos libertários em relação à Educação Ambiental. Portanto, este trabalho se insere na linha de Fundamentos da Educação Ambiental. Desta forma, através do aprofundamento em relação à obra de Piotr Kropotkin (1842-1921) e Murray Bookchin (1921-2006), bem como das teorias e práticas da Pedagogia Libertária, buscou-se argumentos no sentido de atribuir possíveis contribuições dos libertários. O primeiro capítulo tratou de uma pesquisa, quantitativa e qualitativa, em relação às produções libertárias em Educação Ambiental relacionadas ao Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental- FURG. O segundo e terceiro dizem respeito à obra de Piotr Kropotkin e Murray Bookchin. Buscou-se, através das \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"macro-áreas\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" de interesse da Educação Ambiental, sociedade-natureza-educação, identificar a crítica ao capitalismo e ao Estado, a utopia e a concepção de natureza, bem como a educação, na obra de cada autor. O quarto capítulo, referente à Pedagogia Libertária, trata de apresentar a crítica da educação no capitalismo, pelos libertários, para posteriormente apresentar os princípios teóricos e as experiências práticas da Pedagogia Libertária. Nas conclusões finais, destaca a contribuição das teorias e práticas anarquistas para ampliar os horizontes críticos da Educação Ambiental.

Leonardo Cunha - Anarquismo e Educação Ambiental

Palavras-chave: AnarquismoEducação ambientalPiotr KropotkinMurray BookchinPedagogia Libertária